Natura bezala udaberriarekin batera berpiztu egiten gara. Yoga autobehaketa-prozesu bat da, iluntasunetik argira doana. Nahasmen-egoeratik argitasun handiagoko egoerara. Buru-zaratatik barne-isiltasunera, etengabe gertatzen ari dena ikusi eta ulertu ahal izateko. Antonio Blay psikologo transpertsonalak zioen bezala, “argia baino ez da existitzen, argia da funtsezkoena, iluntasuna da argiaren presentzia txikiena hartzen duen itxura”. Eta hori zioen autoerrealizazioaren testuinguruan, gure ezaugarrien edo ahalmenen garapen edo loratze gisa. Esaten zuen gure baitan ez zegoela akatsik, gutxi garatutako ezaugarriak baizik. Hedapenaz hitz egiten zuen, hiru nolakotasunen baitan: energia, adimena eta maitasuna edo afektibitatea. Yogan gure benetako izaera aurkitzen saiatzen gara, barne-askatasuna eta berezkotasuna berreskuratuz gu geu berezkoak izateko. Erantzun askerako dugun gaitasuna erabiltzea, kanpotik espero dugunaren erantzun baldintzatuaren, pasiboaren eta mendekoaren ordez.
Ayurveda edo “bizitzaren zientzia” Indian duela lau mila urte baino gehiagotik praktikatzen den filosofia vedikoaren zati bat da. Naturaren medikuntza da, eta osasuna zaintzeko energiak behatzen eta praktikan jartzen irakasten digu, geure burua ezagutzeko prozesuan gure burua, gorputza eta bizimodua harmonizatzen lagunduz. Horregatik, Yogaren testu klasikoetan, hala nola Hatha Yoga Pradipikan, hitz ayurvedikoak agertzen dira, hala nola doshak, eta nola eragiten dien zenbait asana eta pranayamen praktikak. Gorputzean hiru dosha daude, hiru eratze-mota edo bost elementuei lotzen zaizkien bizi-indar primarioak.
Hauek dira hiru doshak:
Vata: airea/espazioa eratzea.
Pitta: sua/ura eratzea.
Kapha: ura/lurra eratzea.
Kontzepzioaren unean, hiru elementu horien konbinazioa jasotzen dugu, eta horietako zein den nagusi gure gorputzean, gure sortzetiko izaerak horietako baterako berezko joera izango du. Horregatik daude vata pertsonak, pitta pertsonak eta kapha pertsonak edo bi dosha nagusi dituzten pertsonak. Halaber, dietak, bizimoduak, baldintzapenek, emozioek eta abarrek gure oinarrizko osaera desorekatzen dutela.
Urtaro bakoitzak, halaber, dosha bat adierazten du, eraketa-mota bat. Horrela, adibidez, negua eta udaberriaren hasiera kapha dosiarekin bat datoz, hau da, hotza, hezetasun trinkoa eta lainoa bezalako ezaugarriekin. Orain udaberriaren hasieran gaudenez, yogatik handituta dagoen dosha hori nola oreka dezakegun aztertuko dugu. Kapharen ezaugarriak ulertzeko, lokatzaren irudia erabil dezakegu. Kapha gorputzak flema esan nahi du, eta gauzak batzen dituena. Horrek egonkortasuna eta egitura ematen dizkio gorputzari. Batez ere bularraldean, eztarrian eta buruan dago. Kapha gehiegi jartzeak mukositate handiegia eragingo du eta, ondorioz, kongestioa eta/edo arnas alergietarako joera. Honen gehiegikeriak astuntasuna, nekea, nagitasuna, gelditasuna, malenkonia edo udaberriko astenia deiturikoa ere eragin dezake. Goizetan, gomendagarria da sudur-hodiarekin garbitzea.
Dosha orekatzeko eta organismoa desintoxikatzeko, eguzkiari agurra eta asana trinkoak 3 segunduz mantendutako sekuentziak egingo ditugu, beroa sortuz, odol-zirkulazioa eta izerdia areagotuz, pranayamekin batera (arnasketa-ariketak), barne-sua aktibatuz , hala nola bhastrika eta kapalabhati. Bularraldea zabaltzeko eta irekitzeko asanak ere egingo ditugu.
Ikasturte honetako ardatz garrantzitsuenetako bat gorputzaren jarrera da. Kontuan hartuko dugu handitutako organoek, hala nola gibelak edo hesteek, eragina izango dutela jarrera-orekan, batez ere pelbisak; adibidez, heste-hantura batek pelbisaren aurreratzea ekar dezake, edo urdailaren hantura batek ezkerreko alboko inklinazioa. Horregatik, tortsio-asanek eta joerek organoak deskonprimatzen eta jarrera berrantolatzen lagunduko dute.
Barne-entzute prozesu sakon batetik hasten da dena. Zutik egoteko dugun berezko joera hautematen dugu, pisua nora eramaten dugun… oin oinplanoaren zein aldetan, batekin eta bestearekin indar bera aplikatzen dugun ikusten dugu… eta gorputzaren eta jarreraren kontzientzia garatzeko kulunkatzen gara. Tadasanak, mendiaren jarrera praktikatzen dugu, eta nola desorekak ezagutzetik doikuntza txikiak egin ditzakegun grabitatearekiko birkokatzeko eta, horrela, indarrak eta moldagarritasuna orekatzeko, oin-landareen euskarria hobetuz eta, horrela, egonkortasuna eta oreka hobetuz, jarrera deslerrokatu batek dakarren nerbio- eta energia-higadura murriztuz. Jarrera zentratu batek indarra sortzen du, ez gara larritasunaren aurka borrokatzen ari elkarri eusteko. Jarrera orekatuak arnasketa askea eta osoa dakar. Zentratzeak posizionamendu fisiko batekin du zerikusia, eta ez bakarrik mentalarekin eta espiritualarekin.
Jarrera egokia izateko diafragma askea behar dugu. Diafragma arnasketaren muskulu nagusia da, eta oso sentikorra da umore-aldaketekiko eta gure adimenaren egoerarekiko. Nerbio-sistema sinpatikoarekin zerikusi handia du. Arnasa egoera mentalaren arabera hartzen dugu. Diafragma jaisten denean eta diafragma botatzen dugunean, gora egiten du. Arnasketa-muskulatura blokeatzeak, besteak beste, eguzki-plexua ixtea dakar. Horregatik, diafragmaren automasajea egiten dugu eta saihets-erdiko arnasketaren kontzientzia hartzen dugu, saihets-arteko muskuluak malgutuz. Bistaratzeen eta erlaxazioen bidez, lasaitasun- eta ongizate-egoerak gogoratuko ditugu, arnasketaren erlaxazioan eragina izango dutenak. Bihotz-koherentziaren praktikak tentsioak murrizten eta kontzientzian eboluzionatzeko gure asmoan aurrera egiten lagunduko digu.
Egunero luzatuko ditugu muskulu tonikoak, hala nola egonkortasunaz arduratzen diren jarrera-muskuluak eta biziraupenaz arduratzen direnak, eta horregatik ez dute inoiz atsedenik hartzen eta etengabeko uzkurduraren ondorioz murrizteko joera dute (iskiotibialak, bikiak, pelbicotrokantereoak, psoas iliakoa, kuadrizepak, aduktoreak, besoaren aurreko muskulu-katea…), gorputzaren egitura guztiak azal fin batek bezala biltzen dituen eta atzera egiteko joera duen ehun konektibo hori beren estalki faxikoa lasaitu dezakegula sentituz. Arrazoi eratzaile edo genetikoez gain, edo traumatismo edo orbainez gain, metatutako tentsio psikiko eta emozionalek faxismoaren atzerapena eragin dezakete, eta, ondorioz, muskuluak laburtu eta fibrosia eragin. Horregatik, muskuluei gogoraraziko diegu berriro amore emateko duten gaitasuna, luzapen luze eta leunekin eta arnasketa lasai, luze eta kontzientearekin.
Ayurvedak dio, urte sasoi honetan janari arin, bero eta lehorrek kapha orekatzen laguntzen dutela. Komeni da janari astunak, oliotsuak edo hotzak murriztea. Eta zapore mingotsak, mingotsak eta astringenteak aukeratu (ahabiak, granadak…) zapore gozoak, gaziak eta azidoak murriztuz. Adibidez, jengibrea, kanela eta piperbeltza sar ditzakegu.
Nork bere burua zaintzeko keinu afektiboak praktikatuko ditugu, ukimenarekin eta haren ahalmen lasaigarriarekin berriz konektatzeko, eta, horrela, kontrako egoeren aurrean gure emozioak arautuko ditugu, gure erantzukizuna eta bizitzan agertzen zaizkigun egoeren aurrean nola erantzuten dugun aukeratzeko dugun gaitasuna gogoraraziz.
“Gure bizitza eraiki dugu, kanpotik datorkiguna dela zoriontasuna ematen edo kentzen digunaren sinesmenean, baina hori gezurra da. Neure barne-garapenak bakarrik bete nazake, eta neure potentzialez beteta nagoenean, besteentzat baliagarria izaten has naiteke “. Antonio Blay
So-Ham mantra errepikatzen dugu, “Ni hori naiz” esan nahi duen arnasketaren soinua, funtsean garena, kontzientzian.
Namasté,
Eva Domènech